Brommagirls får fint reklampris

Brommagirls får fint reklampris

0 Share

Brommagirls får fint reklampris

Kampanjen Brommagirls tilldelas andra pris i den årliga tävlingen 100-wattaren. Brommagirls tilldelas 75-wattaren i kategorin 100-fattaren. - Vi är självklart stolta och glada öve ...

Kampanjen Brommagirls tilldelas andra pris i den årliga tävlingen 100-wattaren. Brommagirls tilldelas 75-wattaren i kategorin 100-fattaren.
– Vi är självklart stolta och glada över erkännandet från juryn, säger Stefan Bärlin, hållbarhetsansvarig i BP.
– Arbetet har fortsatt sedan kampanjen och till 2020 kommer vi att ha tagit ytterligare kliv. Jag och föreningen vill tacka Nike, Stadium och River för samarbetet och ser fram emot att ta nästa steg.

Juryns motivering
Denna spelare visar att mod och engagemang är viktigare än budget när påverkan på samhället ska räknas. Tack BrommaGirls för att ni gör svensk fotboll till en mer inkluderande plats för alla. Nu passar vi bollen tillbaka till BP för att fortsätta utmana resten av fotbollssverige.K

Så gick kampanjen till
Tillsammans med BP:s huvudsponsorer Nike och Stadium och reklambyrån River skapade vi en ny matchtröja för BP, med namnet BrommaGirls på ryggen. Detta för att skapa en debatt om jämställdhet och normer inom sporten, och även om betydelsen av benämningar. När BP:s damlag spelade i tröjan första gången skapade vi en folkfest på Grimsta och tredubblade publikrekordet i serien. Herrlaget spelade även de i BrommaGirls-tröjan. Kombinerat med en kampanj i sociala medier understött av en rad filmer satte vi bollen i rullning.

Tillsammans med influensers skapade vi ett tryck som gick långt utanför BP:s vanliga sfär. Vi fick varenda större (och mindre) nyhetsredaktion att agera och skriva om detta vilket i sin tur triggade diskussioner i helt andra plattformar.

100-fattaren
I 100-fattaren tävlar du med inkluderande, normbildande och/eller hållbara aktiviteter. Arbetet ska ha pågått under en tidsperiod på minst tre år, och kan bestå av en eller flera aktiviteter. Vinnaren av 100-fattaren ska ha skapat kommunikation som är inkluderande, bryter eller utmanar gängse schabloner och fördomar om en företeelse, grupp, attityd eller beteende. Med andra ord bidragit till att skapa ett öppnare och mer positivt samhällsklimat. Pristagaren ska ha utmanat sig själv och sin bransch samt inspirerat fler till att agera och tänka i nya banor.